Dieta sau sportul – ce contează mai mult pentru slăbire?

Ce ajută mai mult la slăbire, alimentația sau mișcarea? Trebuie neapărat să fac sport? Sau e suficient să reduc porțiile de mâncare? 

Dieta și sportul sunt cuplul de referință al celor care vor să slăbească. 

Dacă privim matematic și simplificat slăbitul, putem spune că se reduce la a produce un deficit caloric, adică la a arde mai multe calorii decât mănânci. 

Se poate slăbi creând un deficit caloric la nivelul dietei, adică să reduci numărul de calorii de la mesele zilnice, crescând intensitatea și frecvența efortului fizic sau printr-o combinație dintre cele două.

Poți să slăbești doar modificând alimentația?

Da, este posibil să slăbești doar fiind în deficit caloric și având o dietă echilibrată. Un meniu având o cantitate potrivită de proteine și fibre te poate ajuta să te simți sătul pentru mai mult timp după masă și să nu faci foamea, deși în farfuria ta sunt mai puține calorii. Totuși, unele persoane s-ar putea simți prea restricționate sau descurajate de această ajustare a alimentației.

Poți să slăbești doar crescând efortul fizic pe care îl faci?

Este mai complicat, cel puțin pe termen lung, deoarece s-ar putea să nu ai timp sau energie să arzi zilnic, exclusiv prin mișcare, numărul de calorii propuse. Dacă ai o greutate foarte mare sau nu poți să faci anumite tipuri de efort fizic din cauza unor probleme medicale, misiunea de a slăbi exclusiv prin sport devine și mai dificilă. 

În plus, există tendința de a supraaprecia numărul de calorii arse în timpul efortului fizic și de a mânca apoi chiar mai mult decât ai consumat prin sport. Știi senzația aia când ești mândru că ai fost la sală și te recompensezi… cu ceva dulce? Dacă faci asta foarte des și nu ai deloc grijă la alimentație, s-ar putea să te trezești că, deși transpiri la clasele de aerobic sau la fitness, nu ai dat jos niciun kilogram. 

Cea mai bună variantă pentru a slăbi sănătos și a te menține mai ușor pe termen lung este să combini cele două metode

Adesea se face trimitere la regula 80/20, adică se spune că 80% din slăbit ține de alimentație și 20% ține de mișcare. E o perspectivă destul de realistă, însă ține cont că nu e necesar să fii atât de strict. Depinde foarte mult de preferințele personale, de programul și de prioritățile fiecăruia. Poate vor fi zile în care vei face mai multă mișcare, iar altele în care vei mânca mai puțin. 

Alimentația și slăbitul

Dacă ne referim la alimentație, pe lângă a fi în deficit caloric, e bine să-ți formezi noi obiceiuri alimentare sănătoase, adică să te obișnuiești să mănânci mesele principale, cu sau fără gustări între ele, să te hidratezi, să alegi alimente cât mai bogate în nutrienți în majoritatea timpului (fructe, legume, cereale integrale, leguminoase, carne, pește, lactate, nuci și semințe etc.) și să consumi mai rar produse care conțin un exces de grăsimi saturate, sare și zahăr. 

O alimentație nutritivă oferă corpului vitamine, minerale și alți compuși de care are nevoie pentru a funcționa optim. Anumite regimuri alimentare au beneficii de prevenție împotriva unor boli sau pot reduce anumiți factori de risc. De exemplu, dieta mediteraneană și dieta DASH contribuie la sănătatea inimii și a creierului, reduc riscul de hipertensiune și pot proteja împotriva diabetului de tip 2.

Așadar, în procesul de slăbire poți să împuști doi iepuri dintr-un foc: să ajungi la greutatea dorită (prin deficit caloric) și să adopți o alimentație mai sănătoasă, care îți va fi de ajutor pe tot parcursul vieții.

Mișcarea și slăbitul

Caloriile arse prin efort fizic îți oferă un plus de libertate și flexibilitate în dietă, însă a integra mișcarea în programul tău săptămânal are mult mai multe beneficii decât slăbitul. Nu trebuie să faci sport la nivel profesionist sau să petreci nenumărate ore la sală ca să te bucuri de efectele sale pozitive. 

Un stil de viață activ te ajută să fii mai sănătos, să ai o imunitate mai puternică, să te odihnești mai bine noaptea, să ai o stare de spirit mai bună și să reduci stresul. Concret, activitatea fizică practicată constant diminuează riscul de boli cardiovasculare și diabet tip 2, poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale și a nivelului de colesterol „rău” (LDL). 

Concluzia

O combinație între deficit caloric, adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase și mișcare te va ajuta să gestionezi mai bine slăbirea, dar și să te menții mai ușor pe termen lung, după ce ai ajuns la greutatea dorită.

Nu uita că greutatea unei persoane și cât de rapid poate slăbi sunt influențate de mai mulți factori, printre care: genetică, vârstă, alimentație, stil de viață, boli, nivel de stres, hormoni, odihnă. 

Dacă nu reușești să slăbești sau simți că te-ai blocat la o anumită greutate, apelează la un medic nutriționist pentru o dietă personalizată. Te așteptăm la Centrul Superfit!

Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe