fbpx

Ar trebui să ne facem mai mult timp pentru noi

Cum începe drumul spre o viață mai sănătoasă și mai împlinită? Dar traseul unui sportiv spre performanță și medalii? Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le comitem în lupta pentru silueta perfectă și cum ne poate ajuta Superfit să ne găsim echilibrul?

Iată câteva întrebări pe care le-am adresat doctorului Șerban Damian, specialist în nutriție sportivă și fondator al Centrului Superfit. Ce-am aflat vă invităm să descoperiți în cele ce urmează:

     Când și cum a apărut Superfit și prin ce se diferențiază de alte centre?

Superfit a fost fondat în 2007, fiind unul dintre primele centre de nutriţie în mediul privat, axat atât pe nutriţie generală și mai ales pe servicii pentru scăderea în greutate, cât şi pe nutriţie sportivă. Acesta a și fost principalul element de diferenţiere, dat fiind că, acum 10 ani, nutriţia sportivă era aproape necunoscută în România. În 2014 am decis sa completam serviciile de consultanţă în nutriţie, introducand testări fiziologice cu echipamente moderne, despre care se ştia foarte puţin la noi în acea perioadă. Doua astfel de testari sunt:

  • testarea cardiometabolică, o analiză complexă a metabolismului în repaus şi efort, care ofera date importante despre capacitatea de efort a oricărei persoane, nu doar a sportivilor
  • adipometria cu ultrasunete, o metodă ecografică de evaluare a compoziţiei corporale şi măsurare a straturilor de grăsime şi muşchi.

 

    Anul acesta v-ați dotat cu noi echipamente și v-ati extins serviciile. De ce aparate și tehnologii dispuneți acum și la ce servesc acestea?

Începând din 2018, Centrul Superfit a trecut la un nou nivel, devenind o clinică dedicată creşterii performanţelor fizice. Nu ne adresăm însă doar sportivilor de performanţă, ci oricui vrea să-şi îmbunătăţească performanţele fizice – de la sedentarul (eventual obez) care nu a mai făcut mişcare din şcoala generală, până la sportivul de performanţă, care luptă pentru o medalie olimpică sau mondială. Ne dorim să fim un sprijin real şi valoros pentru sportivii români din toate ramurile sportive şi să contribuim la evoluția sportului românesc, ca să-i putem vedea pe podium la cele mai importante competiţii din lume.

Astfel, am introdus un concept modern: multidisciplinaritatea. Astăzi, în orice domeniu ai activa, nu poți reuşi doar pe cont propriu, trebuie să fii susţinut de către o echipă de specialişti. Ştiinţele se întrepătrund tot mai mult şi fiecare specialist devine conştient că , pentru a progresa, trebuie să-şi extindă aria de acțiune şi să colaboreze cu alţi specialişti din domenii conexe. Noi, specialiștii de la Centrul Superfit, ne dorim să fim echipa din spatele sportivului – nutriţionist, medic sportiv, psiholog sportiv, fiziokinetoterapeut, preparator fizic, specialist în fiziologie sportivă etc.

Noul Centru Superfit dispune de un laborator modern, unde facem investigaţiile necesare sportivilor (şi nu doar lor): teste de efort, de forţă, agilitate, atenţie, compoziţie corporală, postură, analiza mişcării, baropodometrie. Este esențial ca toți cei dornici să-şi îmbunătăţească performanţele să cunoască precis punctul de plecare, apoi să aplice metode corecte şi, după un timp, să se retesteze pentru a vedea dacă se află sau nu pe drumul cel bun, cât au progresat, unde mai trebuie lucrat etc. Este o abordare ştiinţifică, menită să elimine sau măcar să diminueze încercările nereuşite, care sunt consumatoare de timp şi de resurse.

De asemenea, Centrul Superfit are o zonă pentru antrenament. Desigur, nu putem substitui antrenamentul curent al sportivului şi nici nu vrem asta, ci îl completăm cu tehnici speciale, echipamente moderne, chiar revoluţionare, şi specialişti cu experienţă. Noi ne angajăm să lucrăm cu sportivul ceea ce nu poate face antrenorul său în mod obişnuit.

Bineînţeles, nu pot lipsi nici medicina sportivă, nutriţia sportivă şi psihologia sportivă. Pentru toate aceste ramuri asigurăm consultanţă specializată, specialiştii Superfit având o pregătire solidă şi experienţa necesară pentru a se ocupa și de cele mai dificile cazuri.

Totodată, asigurăm refacerea după efort, domeniu foarte neglijat în sportul românesc. În acest scop, dispunem de echipamente de top, cu efecte dovedite (drenaj limfatic, criocompresii, electrostimulare, masaj oscilatoriu profund), care ajută sportivii să treacă mai uşor peste solicitările impuse de antrenamentele intense sau competiţii dure.

În plus, oferim servicii de fizioterapie (electroterapie, laser, ultrasunete, Tecar) şi kinetoterapie și astfel putem trata o gamă largă de probleme medicale, cu sau fără legătură cu activitatea sportivă.

La Centrul Superfit te aşeaptă o echipă de specialişti, fiecare foarte bine pregătit pe domeniul său. De la stânga la dreapta: Raul Toma, master trainer şi antrenor personal, dr. Mihai Meiu, medic primar de medicină sportivă, subsemnatul, dr. Şerban Damian, nutriţionist sportiv, George Forţu, psiholog sportiv, dr. Mihaela Dobranici, medic primar de medicină sportivă, Alexandra Georgescu, fizioterapeut şi Toma Vasilescu, fizioterapeut.

   

        Care sunt cele mai mari pericole din timpul dietei? La ce ar trebui să fim atenți în mod special?

În primul rând, ar trebui să renunţăm la ideea de „dietă” şi să ne concentrăm pe schimbarea stilului de viaţă, adică o serie de măsuri menite să amelioreze calitatea vieţii şi să reducă riscul unor boli grave, tot mai frecvente – boli cardiovasculare, cancere, boli autoimune.

Dacă vorbim de dietă în sensul de intervenţie pentru scădere în greutate, principala greşeală este să adopţi un regim alimentar dezechilibrat, fie în aportul energetic (înfometare), fie în ceea ce priveşte proporţiile între nutrienţi şi între grupele alimentare – adică genul de diete care elimină total unele grupe de alimente sau care dezechilibrează extrem raporturile între macronutrienţi (regim very low carb, cum sunt dietele ketogenice). Se poate slăbi foarte bine şi cu abordări mai „blânde”, în care restricţia este moderată şi care menţin proporţii optime între nutrienţi şi alimente. Dietele dezechilibrate nu oferă rezultate durabile, deși poate pe termen scurt oamenii vor fi încântaţi de ceea ce văd pe cântar. Cea mai mare provocare nu este doar scăderea în greutate, ci să elimini din ţesutul adipos şi să reuşeşti să menţii o compoziţie corporală optimă pe termen lung, de preferat tot restul vieţii.

 

     Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac cei care își doresc să slăbească? 

Principala greşeală este înfometarea, adică restricţia energetică extremă. Din dorinţa de a obţine rapid rezultate, mulţi îşi reduc foarte mult cantităţile de alimente consumate şi, da, funcţionează o perioadă, însă în mod sigur la un moment dat ceva cedează: fie voinţa, fie corpul, fie ritmul scăderii în greutate… Şi s-a dus pe apa sâmbetei tot progresul de până atunci. Cred că fiecare dintre noi a auzit un prieten sau o rudă povestind că a slăbit x kilograme şi apoi a pus la loc acele kilograme, plus alte câteva.

Altă greşeală este lipsa răbdării şi a perseverenţei. Nu te poţi aştepta să ajungi la o greutate normală de azi pe mâine, când ai luat 15 kilograme în ultimii 7 ani. Trebuie să ai aşteptări realiste şi să te înarmezi cu răbdare şi încredere. Le spun pacienţilor că un ritm normal al scăderii în greutate este de 2-4 kg pe lună. Unii refuză să accepte că au de parcurs un proces care durează luni sau chiar ani, în cazul obezităţilor grave. În astfel de situaţii este foarte utilă colaborarea cu psihologul, dar puţini pacienţi acceptă această idee.

Problematică este și lipsa unui program de efort fizic asociat regimului alimentar. Activitatea fizică aduce multe beneficii, nu doar susţinerea procesului de slăbire, şi ar trebui să fie o constantă în viaţa noastră. Toţi cei care vin la Superfit primesc indicaţii privind efortul fizic și se pot antrena cu antrenorii noştri, pentru a obţine cele mai bune rezultate. Recomandăm tuturor celor care vor rezultate sigure şi durabile să colaboreze cu profesionişti. Astfel elimină riscul de eşec şi timpul pierdut. Îi aşteptăm cu drag la Centrul Superfit!

 

     Dar pentru sportivii de performanță ce sfaturi aveți? Ce teste și antrenamente sunt necesare pentru a obține cele mai bune rezultate în competiții?

Cam tot ce am adus nou în clinică (iar unele tehnologii sunt noutăţi chiar pe plan naţional) reprezintă un ajutor important pentru sportivii de performanţă. Îi putem susţine pe toate planurile pregătirii lor: antrenament, nutriţie, investigaţii, psihologie, refacere, recuperare. Fiecare sportiv şi fiecare ramură sportivă are nevoi specifice; de aceea ne adaptăm şi alcătuim pachete individuale de servicii. Îi invităm pe sportivi şi antrenori să vină la o discuţie, să viziteze clinica şi împreună să schiţăm o strategie adaptată strict sportivului în cauză.

      Am decis să particip la primul meu maraton. Cum îmi recomandați să mă pregătesc?

Primul pas ar fi un control de medicină sportivă. Medicul specialist în medicină sportivă este cel mai potrivit pentru a da un verdict privind starea de sănătate, în mod particular pentru cei care se angajează în pregătirea sportivă, indiferent de obiectiv.

Pe lângă controlul medical general, este util un test de efort cardiorespirator, care măsoară o serie de parametri privind capacitatea de efort şi permite o dozare corectă a antrenamentului. Este foarte util să se înceapă colaborarea cu un antrenor cu experienţă în maraton sau cel puţin să existe un program de antrenament bine gândit, care să crească treptat volumul şi intensitatea efortului. În pregătirea pentru maraton e nevoie de câteva luni de pregătire, iar în cazul celor care nu au mai alergat pe distanţe lungi, chiar o perioadă mai lungă, care să permită corpului să se adapteze treptat la solicitări. Există un risc destul de mare de accidentare şi chiar de supra-antrenament, de aceea e necesară o strategie corectă. Şi alimentaţia este un factor important, aşa că ar fi utilă o strategie de nutriţie sportivă.

     Care este cea mai mare reușită din “palmaresul” Superfit?

Cred că fiecare dintre cei care vin la Superfit şi încep să facă schimbări în viaţa lor, în privinţa alimentaţiei şi a mişcării, poate fi considerat un exemplu de succes. În cele mai multe cazuri, este greu să faci primul pas, să te mobilizezi, să renunţi la obiceiurile nocive şi să adopţi treptat alte obiceiuri, sănătoase. Nu cred că ar trebui să măsurăm reuşita neapărat în kilograme date jos sau kilometri alergaţi, dar, dacă vreţi, totuşi, cifre, cele mai impresionante cazuri au fost doi bărbaţi de vârstă mijlocie, care au slăbit 60, respectiv 70 kg, pe durata a mai mult de un an. Au fost transformări cu adevărat spectaculoase, iar meritul le revine, in cea mai mare parte. Dintre sportivii de performanţă, am colaborat atât cu sportivi amatori, cât şi cu profesionişti, unii de talie olimpică sau mondială. Și au fost persoane care au venit la noi complet sedentare şi, după câteva luni, erau pregătite să alerge la maraton, ultramaraton sau să participe la Ironman. Noi le asigurăm susţinerea pentru a-şi descoperi potenţialul, a se antrena şi alimenta corect şi a concura în condiţii optime.

     Mixul necesar pentru o sănătate bună și o siluetă frumoasă include, de obicei, o schimbare a alimentației și miscare. Există însă și alte ingrediente relevante pentru un rezultat echilibrat?

La o stare bună de sănătate contribuie multe alte elemente. Spre exemplu, postura este un element frecvent neglijat. Te întrebi de ce te doare spatele sau capul, de ce te accidentezi frecvent la antrenamente, de ce te simţi obosit, însă nu te gândeşti că ar putea avea legătură cu unele vicii de postură. La Centrul Superfit facem analize complexe, precum analiza 3D, cu un echipament unic în România, şi analiza mobilităţii, cu un alt echipament medical special, ce completează evaluarea realizată de kinetoterapeuţi. Pe baza acestor investigaţii se pot crea programe de corectare, pe care le aplicăm în clinică – tot cu echipamente moderne, care dau rezultate mai rapide.

Importantă este și consilierea psihologică; specialistul identifică acele puncte nevralgice care stau în calea evoluţiei unei persoane şi care, prin programe speciale, pot fi înlăturate.

     Dacă ar fi sa schimbăm chiar azi un singur lucru pentru o viață mai sănătoasă, care ar fi acela? Care este prima dvs. recomandare, utilă oricui, indiferent de vârstă, de ocupație și de numărul de kilograme? 

Cred că ar trebui să ne facem mai mult timp pentru noi. De cele mai multe ori, acest lucru înseamnă o reierarhizare a priorităţilor. Avem tendinţa să punem pe primele locuri jobul, cariera, banii, alte persoane mai mult sau mai puţin importante din viaţa noastră, iar nevoile noastre sunt lăsate mai la coadă. Nu ar trebui să fie aşa. Până la urmă, noi suntem cele mai importante persoane din viaţa noastră, nu? Hai să ne facem timp pentru lucrurile care ne fac plăcere, pentru cele de care avem nevoie (cum ar fi sportul sau mâncatul la momentul potrivit), pentru visele şi planurile noastre!

N-am o soluţie universal valabilă, fiecare om trebuie să-şi găsească propria metodă. În unele situaţii, şi la noi, la Centrul Superfit, puteţi primi o mână de ajutor pentru unele dintre probleme, dar trebuie să pornească din interior dorinţa de a face o schimbare.

Distribuie acest articol
error

Search

+