Alimente pentru sănătatea creierului

Alimente pentru sănătatea creierului

Creierul lucrează zilnic pentru noi, gestionând cu rapiditate informațiile primite, asemenea unui procesor eficient. Deși reprezintă aproximativ 2% din greutatea corpului unui adult, el consumă 20% din energia zilnică a organismului pentru a funcționa.

Putem să avem grijă de sănătatea creierului oferindu-i nutrienții de care are nevoie pentru a lucra optim cât mai mult, printr-o dietă echilibrată și hrănitoare. Există anumite alimente care conțin substanțe foarte benefice pentru creier (de ex. acizii grași omega-3, vitaminele B, antioxidanții) și pe care este bine să le includem în mod regulat în dietă.

Acizii grași omega-3 contribuie la construcția și repararea celulelor nervoase, iar antioxidanții reduc stresul celular și inflamația, ambele legate de îmbătrânirea creierului și boli neurodegenerative, ca Alzheimer. Alimentele care ajută creierul să fie în formă bună joacă un rol pozitiv și pentru sănătatea vaselor de sânge și a inimii.

Iată care sunt alimentele recomandate pentru sănătatea creierului:

Pește gras

Peștii precum somonul, macroul, tonul, heringul și sardinele sunt o sursă bogată de acizi grași omega-3, care cresc fluxul sangvin din creier. Cercetătorii au descoperit că există o legătură între omega-3 și abilitățile cognitive mai bune. De aceea, este recomandat să consumi pește de minim 2 ori pe săptămână.

Fructe de pădure

Datorită conținutului ridicat de flavonoide, cu puternice proprietăți antioxidante, căpșunele, murele, afinele și coacăzele negre reduc stresul oxidativ. Alte substanțe din fructele de pădure cu efect antioxidant sunt antocianina, catechina si quercetina. Un studiu din 2014 a arătat că acești compuși au numeroase efecte pozitive asupra creierului, cum ar fi:

  • îmbunătățirea comunicării dintre celulele nervoase;
  • reducerea inflamației:
  • creșterea plasticității creierului (ajută celulele să formeze noi conexiuni, sporind capacitatea de învățare și memoria);
  • evitarea sau întârzierea bolilor neurodegenerative și a declinului cognitiv.

sanatatea creierului alimente

Ouă

Printre nutrienții care ajută creierul să funcționeze bine se numără vitaminele B6 și B12, folat și colină, iar toate acestea se găsesc în ouă. Colina este un micronutrient important folosit de corp pentru a crea acetilcolină, neurotransmițător care contribuie la îmbunătățirea dispoziției și memoriei. Așadar, ouăle sunt un aliment excelent cu care să-ți începi ziua, pentru a te bucura de un creier sănătos pe termen lung.

Nuci și seminte

Consumul de nuci este util pentru sănătatea inimii, care la rândul ei influențează sănătatea creierului. Potrivit unui studiu din 2014, nucile stimulează procesul de gândire și previn bolile neurodegenerative. Proprietățile benefice ale nucilor sunt explicate prin prezența grăsimilor sănătoase, a antioxidanților și a vitaminei E. Aceasta din urmă susține creierul mai ales la vârsta înaintată și scade riscul de Alzheimer.

Alunele de pădure, migdalele și semințele de floarea soarelui sunt foarte bogate în vitamina E și de aceea îți recomandăm să le incluzi în dieta ta.

Cereale integrale

Ca partea dintr-o alimentație echilibrată, cerealele integrale (orez integral, bulgur, ovăz, pâine integrală, paste integrale) reduc riscul de boli cardiovasculare și furnizează nutrienți importanți corpului, precum fibre, vitamine B (tiamină, riboflavină, niacină, folat), vitamina E, minerale (magneziu, fier), vitale inclusiv pentru buna funcționare a creierului. În plus, ele oferă organismului o resursă valoroasă de energie pe tot parcursul zilei.

Avocado

Sursă bună de grăsimi nesaturate, avocado susține sănătatea creierului prin reducerea tensiunii arteriale, ale cărei valori ridicate indică un risc sporit de declin cognitiv.

Ceai și cafea

Cafeaua este o băutură savuroasă, apreciată pentru capacitatea de „trezire”, dar poate fi de ajutor și pentru sănătate, dacă este consumată în cantități moderate. Ea îmbunătățește atenția, performanța, memoria și concentrarea, sporind capacitatea creierului de a procesa informația. Datorită conținutului de cofeină și antioxidanți, cafeaua poate reduce riscul de accident vascular cerebral și de boli ca Alzheimer și Parkinson. La rândul său, ceaiul stimulează funcțiile cerebrale și favorizează starea de alertă, dar fără a da senzația de agitație.

Pe lângă alimentație, poți interveni ca să optimizezi sănătatea creierului printr-un somn adecvat, hidratare, activitate fizică regulată, reducerea stresului și evitarea consumului excesiv de alcool.


Surse: medicalnewstoday.com, healthline.com, health.harvard.edu, heart.org

Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe