Viața de sportiv după fractură de metatarsian. Interviu cu Cristian Luțic, alergător

Viața de sportiv după fractură de metatarsian. Interviu cu Cristian Luțic, alergător

Sportul de performanță înseamnă multă muncă, emoții, eșecuri, recorduri, dar și… accidentări.

Astăzi stăm de vorbă cu Cristian Luțic, alergător, care s-a confruntat acum ceva vreme cu un diagnostic descurajant pentru un sportiv: fractură de metatarsian 2 la piciorul stâng – o fractură de stres. A urmat o operație unde osul a fost fixat cu o plăcuță și câteva șuruburi.

După ghips, recuperare și antrenamente, Cristi a încălțat din nou pantofii de alergare. Și din nou cu succes: a ieșit învingător la proba de 10 km din cadrul Maratonului Internațional București 2021.

Cristi face parte din #SuperfitSportsTeam din 2016 și ne bucurăm să-l susținem cu servicii diverse dedicate atleților. Te invităm să citești interviul cu el și să descoperi o frântură din ce înseamnă viața de sportiv!

“Am început colaborarea cu Superfit în anul 2016, dr. Șerban Damian fiind alături de mine cu planuri de nutriție personalizate și adaptate perioadei de pregătire, și cu o serie de teste de efort care m-au ajutat la îmbunătățirea antrenamentelor. Odată cu extinderea centrului, am început să beneficiez și de noile servicii de recuperare post-efort, pe partea de recuperare și pregătire fizică.”

Când te-ai apucat de sport și cum de ai ales atletismul?

„M-am apucat de sport la 4 ani și jumătate și am făcut înot până la 11 ani. Apoi fotbal – un an, tenis – 5, triatlon – un an și de aici am decis să mă axez pe ultima probă, alergarea. Am ales atletismul probabil pentru că în cursă totul depinde de mine. Adică ok, în pregătire e o întreagă echipă în spate, dar la concurs sunt doar eu cu mine și, eventual, ceasul.”

Care sunt rezultatele tale sportive de care ești cel mai mândru?

  • „Campion Național Tineret la 10.000 m în 2014.
  • Participarea la Campionatul European de Cros din 2014, unde chiar dacă am obținut doar locul 64, m-am bucurat să fiu la start alături de cei mai buni atleți ai Europei.”

Ce program de recuperare ai urmat la Superfit pentru fractura de metatarsian și cât a durat?

„Uf, cred că toate programele. Am început fizioterapia (tecar, laser, ultrasunet) încă de când eram în cârje, pentru a ajuta zona operată să se refacă mai rapid, apoi de la sfârșitul lunii decembrie și până aproape de luna mai am făcut multă kinetoterapie, dar și exerciții de forță, stabilitate (pe care le-am continuat și după încheierea perioadei de recuperare). Cu ajutorul lor am dat jos toate kilogramele pe care le-am pus cât am fost în cârje și am câștigat masă musculară. Am pierdut numărul orelor petrecute la Superfit; cu siguranță sunt câteva sute, cel puțin.

fizioterapeut clinica superfitGabriela Tudose, fizioterapeut, despre colaborarea cu Cristi:

“Ca orice atlet la nivelul lui Cristi, accidentarea de anul trecut i-a insuflat foarte multă nesiguranță. Am pornit de la zero și după ce recuperarea a fost completă, am început cu integrarea exercițiilor compensatorii a ceea ce antrenează în mod uzual la antrenamente. I-am explicat în ce constă a fi un sportiv complet și cum a lucra ce primește la antrenament de multe ori nu este suficient împotriva accidentărilor sau a menținerii sănătății pe termen lung.

La alergători, de multe ori nu este luată în considerare antrenarea stabilității șoldului și gleznei, deficite predominante în acest sport. Odată ce am corectat aceste minusuri, Cristi a urcat din ce în ce mai sus pe podium, doborându-și recordurile.”


“Pe lângă toate serviciile de care am beneficiat la Centrul Superfit din 2016 încoace, un rol foarte important l-a avut și consilierea psihologică, începută în primele luni ale anului trecut, cu George, tot în cadrul clinicii.”


George Forțu, psiholog sportiv, despre colaborarea cu Cristi:

“Cristi este unul dintre sportivii obișnuiți să lucreze în condiții extreme de stres și să-și împingă corpul la limite. Pentru că mentalitatea lui de sportiv de performanță îl determină să-și depășească constant limitele, s-a confruntat cu o accidentare. Ca să-și ajute corpul să se recupereze, a realizat că ceea ce primea mai puțină atenție era pregătirea mintală.

De obicei, sportivii se confruntă cu presiuni similare cu cele ale non-sportivilor, însă responsabilitățile și presiunile suplimentare pe care le suportă sportivii pot amplifica anumiți factori de stres. Presiunea de a performa la cel mai înalt nivel, fără a arăta o slăbiciune sau a lăsa emoțiile să obțină tot ce este mai bun din sportiv poate afecta starea de sănătate mintală a acestuia.

Sportivii se confruntă cu numeroase și variate tipuri de provocări pe parcursul carierei lor. În primul rând, este obișnuit ca sportivii de elită să aibă un impuls interior intens și un sentiment de competitivitate, adesea mult mai mare decât cel al colegilor lor. Pentru unii, acest lucru se poate manifesta ca un sentiment de auto-competitivitate în care individul își exercită o presiune semnificativă asupra lui pentru a atinge anumite repere. Desigur, pe lângă acest stres autoimpus, sportivii se confruntă și cu presiuni din partea antrenorilor, fanilor, presei și chiar părinților lor, toți fiind interesați de performanța lor.”


Cum te-ai simțit la prima cursă după accidentare?

„Foarte bine. A fost o cursă de 400 m, pe pistă. N-am avut absolut nicio durere și am obținut un record personal.”

Ce îți spui când ești obosit sau simți că nu mai poți? Cum te motivezi să treci peste momentele dificile, la antrenamente sau în timpul unei curse?

„Îmi plac momentele dificile. În antrenamente îmi spun că și la cursă vor apărea, așa că trebuie să fiu pregătit. Iar în timpul cursei… cumva sunt parte din cursă (de cele mai multe ori), sunt ceva normal, mai ales dacă încerc să scot un timp cât mai bun. Mă gândesc că dacă termin mai repede scap și de durere mai repede.”

Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o practicând sport?

„Am învățat… să învăț câte ceva din orice experiență, cursă.”

Cum arată o zi din viața ta?

„În mod normal, dimineața am antrenamentul principal de alergare, iar după-amiază ceva complementar: fie sală, fie exerciții de core, stretching, forță la Centrul Superfit, fie odihnă. În rest, îmi place să joc snooker și să mă documentez despre aspecte specifice privind alergarea (metode de antrenament, planuri etc.).”

Ce planuri ai pentru următoarele luni, din punct de vedere sportiv? 

„Pe 15 noiembrie 2021 urmează încă o operație, pentru a scoate plăcuța pusă la operația de anul trecut, apoi o perioadă de recuperare. Sper să fiu apt în vară să alerg cât mai bine proba mea preferată, 1500 m.”

Mult succes în tot ceea ce-ți propui, Cristi!

Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe