5 obiceiuri sănătoase pentru începutul de an (și nu numai)

5 obiceiuri sănătoase pentru începutul de an (și nu numai)

Obiceiurile sănătoase pe care le trecem cu spor pe lista de rezoluții la început de an sunt adesea vagi și nerealiste pentru a fi luate în calcul mai târziu de luna ianuarie. Dincolo de clasicele: renunțat la fumat, mâncat sănătos și mai multă mișcare, există și alte alegeri care ne pot ajuta să avem o viață mai bună, fizic și psihic. Iată câteva dintre ele:

  1. Ai grijă de sănătatea ta emoțională

Multe persoane știu ce ar fi bine să mănânce, dar cu toate astea se trezesc că au terminat tot pachetul de biscuiți sau punga de napolitane dintr-un foc. Pentru a face față emoțiilor grele, alimentele dulci, picante, crocante sau cremoase pot părea un remediu la îndemână. În realitate, ele oferă doar o scurtă alinare de moment; problema de fond rămâne tot acolo.

Mâncatul pe fond emoțional nu ține de voință sau de cât de bine poți să te controlezi în fața prăjiturilor preferate, ci este nevoie să înțelegi elementele care îl declanșează pentru a putea evita episoadele frecvente de mâncat compulsiv. 

Mai mult decât atât, există o legătură directă între sănătatea mentală și cea digestivă. Emoțiile (tristețea, furia, anxietatea etc.) pot declanșa simptome la nivelul stomacului, însă este valabil și invers. Problemele gastrointestinale pot transmite semnale la creier și determină astfel apariția unor stări emoționale neplăcute, a stresului și chiar depresiei. 

Concret: Găsește alte moduri să te relaxezi, să faci față stresului sau să-ți gestionezi plictiseala, în loc de mâncare. Pregătește o listă cu activități care îți aduc satisfacție imediată și nu au legătură cu “ronțăitul”, ca de exemplu să asculți un anumit playlist cu melodii, să suni pe cineva, să scrii într-un jurnal, să faci yoga sau altă formă de mișcare etc. Ideal ar fi să ai zilnic sau săptămânal momente în care să-ți încarci bateriile și să te destinzi, nu să aștepți până când ești copleșit.

Apelează la un terapeut pentru a învăța să-ți gestionezi sănătos emoțiile.

  1. Mergi periodic la controale medicale

Acordă atenție prevenției și mergi periodic la controale medicale, mai ales dacă suferi de anumite boli sau ai în familie persoane cu afecțiuni care se transmit genetic. Se știe că este mai ușor să previi o boală decât să o tratezi, iar depistarea din timp a unor probleme de sănătate te poate scuti de multe neplăceri, cheltuieli și îți poate chiar salva viața. Nu e cazul să dai în ipohondrie și să exagerezi, dar analizele de sânge și controalele medicale anuale te pot ajuta să descoperi din timp eventualele probleme și îți vor crește șansele de a te face bine. 

Concret: Fă-ți programări pentru analize și consultații încă din prima parte a anului, ca să scapi de o grijă.

  1. Alege să faci schimbări mici, dar realiste

Lasă deoparte planurile nesustenabile și concentrează-te pe deprinderea unor obiceiuri mai simple, dar pe care le poți integra în viața ta fără să-ți creezi frustrări. E dificil să urmezi o dietă cu sucuri pentru câteva luni sau să te antrenezi 3 ore la sală zilnic, fără excepții. 

Perseverența contează mai mult decât perfecțiunea. Dieta de slăbit nu este o cursă cu linie de finiș, după care ți-ai primit „medalia” și nu te mai interesează nimic. Pentru că dacă revii la vechile obiceiuri, kilogramele revin și ele. 

Totuși, nu îți lega fericirea sau împlinirea strict de acel moment în care îți vei atinge obiectivul. Învață să te bucuri de proces și de micile reușite de pe parcurs. 

Concret: Când vine vorba de obiective, începe cu ceva foarte mic și accesibil. De exemplu, propune-ți să ieși la plimbare măcar o oră pe zi, să mănânci legume la cel puțin 2 mese sau să bei apă în loc de sucuri măcar în timpul săptămânii. Treptat, poți trece la “următorul nivel” și îți poți stabili obiective mai îndrăznețe. Nu uita să-ți sărbătorești micile victorii.

  1. Petrece timp în natură și expune-te la lumină

Shinrin-yoku sau “baia de pădure” presupune o plimbare într-un ritm lent, în care atenția este îndreptată spre observarea naturii din jur, pentru reconectarea cu mediul. Este un mod simplu de relaxare și de reducere a stresului, binevenit în orice moment al anului. 

Prin expunerea la lumina naturală, plimbările în aer liber au beneficii pentru sănătatea fizică și psihică, cum ar fi: creșterea nivelului de vitamina D (importantă pentru sănătatea oaselor), o calitate mai bună a somnului și îmbunătățirea stării de spirit. Studiile au arătat că în anotimpurile cu expunere redusă la soare, oamenii sunt mai predispuși la tulburări de sănătate mintală. Expunerea la lumina solară poate ajuta persoanele care suferă de anxietate și depresie, în combinație cu alte tratamente. Când petreci mai mult timp afară, nu uita de crema de protecție solară, chiar și în anotimpul rece. 

Concret: Include în program timp de petrecut în natură, indiferent că e vorba de plimbări sau activități fizice mai intense, și profită de orice ocazie să ieși în aer liber.

  1. Fă gesturi generoase

Generozitatea este o valoare cu care ne identificăm de obicei de Crăciun, Paște sau alte sărbători, însă ea vine cu beneficii pentru sănătate tot timpul anului, ori de câte ori este practicată. Pe lângă donațiile de bani, haine sau obiecte, poți să faci voluntariat, să ajuți pe cineva apropiat, să oferi din timpul/ cunoștințele tale sau să donezi sânge. 

Se știe că oamenii beneficiază de pe urma conexiunilor sociale, mai ales când contribuie la bunăstarea altora în mod dezinteresat. Unii experți sugerează că evoluția umană este strâns legată de grup sau comunitate, ceea ar putea explica de ce creierul răspunde la generozitate într-un mod similar cu alte comportamente de bază pentru supraviețuire.

Cercetătorii au descoperit că acordarea de sprijin direcționat unei persoane anume, aflată în nevoie, are un impact pozitiv mai mare pentru sănătatea fizică decât susținerea unei cauze de care nu există o apropiere sau implicare directă.

Concret: Fii generos tot timpul anului și oferă-ți susținerea cauzelor în care crezi.

Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe