fbpx

Studiile arată: consumul de cafea are cel puțin 13 beneficii pentru sănătate

Cafeaua este printre cele mai populare băuturi și, mai mult decât atât, este și foarte sănătoasă deoarece conține nutrienți importanți și antioxidanți. Potrivit studiilor, băutorii de cafea prezintă un risc mai scăzut pentru diferite boli destul de serioase. De altfel, arată studiile științifice, există 13 beneficii ale consumului de cafea.

Devenim  mai energici și mai isteți

Datorită cofeinei, cafeaua ne ajută să ne simțim mai puțin obosiți și să avem mai multă energie. Imediat după ce am consumat cafea, cofeina este absorbită în sânge iar de acolo pleacă spre creier. În creier, cofeina blochează acțiunea neurotransmițătorului adenozină care comandă creierului să se liniștească și să adoarmă. Adenozina este o substanță chimică prezentă în toate celulele umane, care funcționează în creier ca neurotransmițător inhibitor. Fără cofeină, adenozina provoacă somnul și suprimă emoțiile prin încetinirea activității nervoase. Potrivit studiilor, cafeaua îmbunătățește diferite aspecte ale funcției cerebrale – inclusiv memoria, starea de spirit, vigilența, energia, timpii de reacție și funcția mentală generală.

Ne poate ajuta să ardem grăsimea

Cofeina este unul dintre ingredientele cele mai populare în toate suplimentele care ajută la arderea grăsimii, deoarece este una dintre puținele substanțe care chiar ajută la arderea grăsimii. Sunt studii care arată că această substanță poate ”grăbi” metabolismul cu 3-11% și studii care indică faptul că aceasta poate arde până la 10% din grăsimi, în cazul persoanelor obeze, și până la 29%, în cazul persoanelor normoponderale.

Poate îmbunătăți considerabil performanța fizică

Cofeina stimulează sistemul nervos, semnalând celulelor nervoase descompunerea celulelor de grăsime. Totodată, cofeina crește și nivelul adrenalinei în sânge. Adrenalina este hormonul care pregătește corpul pentru efort fizic intens. Cofeina descompune grăsimea corporală, transformând acizii grași liberi disponibili în combustibil. Luând în calcul toate aceste aspecte, nu este surprinzător faptul că această substanță poate îmbunătăți performanța fizică, în medie, cu 11-12%.  Astfel, este logic și chiar recomandat consumul unei cești de cafea cu jumătate de oră înainte de a merge la sala de sport.

Conține nutrienți esențiali

Mulți dintre nutrienții boabelor de cafea se regăsesc în cafeaua preparată iar o singură ceașcă are un conținut de 21 de nutrienți esențiali, cum ar fi:

  • Riboflavina (vitamina B2): 11% din doza zilnică de referință,
  • Acid pantotenic (vitamina B5): 6% din doza zilnică de referință,
  • Magneziu și potasiu: 3% din doza zilnică de referință,
  • Magneziu și niacin (vitamina B3): 2% din doza zilnică de referință.

Deși aceste procente pot părea nesemnificative, majoritatea oamenilor se bucură de mai multe cești de cafea pe zi, astfel că nutrienții menționați se vor strânge rapid în cantități considerabile.

Poate reduce riscul de Diabet de tip 2

Diabetul de tip 2 este o problemă majoră de sănătate, ce afectează milioane de oameni din întreaga lume. Acesta se caracterizează prin creșterea nivelului zahărului din sânge, determinată de rezistența la insulină sau de reducerea capacității de secreție a insulinei. Din anumite motive, băutorii de cafea au un risc mai redus de diabet tip 2. Studiile arată că persoanele care consumă cea mai mare cantitate de cafea au un risc de 23-50% mai mic pentru această boală iar un alt studiu relevă o reducere de până la 67%. Conform unei revizuiri ample a 18 studii efectuate pe 457.922 de persoane, fiecare ceașcă de cafea a fost asociată cu reducerea de până la 7% a riscului de diabet zaharat de tip 2.

Ne poate proteja de Alzheimer și Demență

Boala Alzheimer este cea mai des întâlnită boală neurodegenerativă și cauza demenței în întreaga lume. Această boală afectează oameni cu vârste de peste 65 de ani și, din păcate, nu există încă un leac. Totuși, vestea bună este că există anumite măsuri ce pot fi luate pentru prevenirea acestei boli, dacă se intervine încă de la primele semne. Printre acestea se numără alimentația sănătoasă și exercițiile fizice, precum și consumul de cafea. De altfel, sunt studii care arată că băutorii de cafea prezintă un risc de 65% mai scăzut pentru Alzheimer.

Cofeina reduce riscul bolii Parkinson

Boala Parkinson este a doua boală neurodegenerativă, ca și răspândire, imediat după Alzheimer. Aceasta survine în urma distrugerii lente și progresive a neuronilor și, ca în cazul bolii Alzheimer, nu există leac. De aceea este foarte importantă prevenirea acestei boli. Studiile arată că băutorii de cafea prezintă un risc mult mai redus de Parkinson, mai exact cu 32-60%.  Este vorba de băutorii de cafea normală, nu cea decofeinizată.

Este un bun hepato-protector

Ficatul este un organ cu funcții importante iar bolile comune afectează mai întâi ficatul, inclusiv tipurile de hepatită, ficatul gras și multe altele. O mare parte dintre acestea pot duce la ciroză iar cofeina poate proteja ficatul de ciroză. De pildă, cei care beau mai mult de 4 cafele pe zi prezintă un risc cu până la 80% mai redus de ciroză.

Ne ajută să luptăm cu depresia și chiar ne face mai fericiți

Depresia este o boală serioasă ce cauzează scăderea calității vieții. În Statele Unite, de exemplu, depresia este foarte des întâlnită – 4,1% dintre americani având depresie cronică. Un studiu publicat de Harvard în 2011 arată că femeile care au băut mai mult de 4 cafele pe zi prezintă un risc cu 20% mai scăzut de depresie. Un alt studiu realizat pe un număr de 208.424 de indivizi relevă faptul că cei care au consumat mai mult de 4 cafele pe zi sunt cu 53% mai puțin predispuși la sinucidere.

Cofeina reduce riscul apariției anumitor tipuri de cancer

Cancerul este una dintre principalele boli ce cauzează decesul și este caracterizat de creșterea necontrolată a celulelor canceroase. Cafeaua protejează împotriva a două tipuri de cancer: de ficat și de colon.  Cancerul de ficat este al treilea tip de cancer ce cauzează moartea iar cel de colon este pe locul patru. Potrivit cercetărilor științifice, băutorii de cafea prezintă un risc cu 40% mai scăzut pentru cancerul de ficat. Totodată, un studiu realizat pe un eșantion de 489.706 persoane arată că cei care au băut 4-5 cafele pe zi prezintă un risc cu 15% mai scăzut pentru cancer de colon.

Ne ferește de atac vascular cerebral

Deși cofeina contribuie la creșterea tensiunii arteriale, cu 3-4mm/Hg, efectul nu este chiar atât de mare și se diminuează la băutorii de cafea. Totuși, poate afecta persoanele care au tensiune arterială mare, așa că este bine de ținut cont de acest aspect. Acestea fiind spuse, studiile nu confirmă ideea potrivit căreia, cofeina contribuie la creșterea riscului bolilor de inimă. Dimpotrivă, există anumite dovezi ce confirmă faptul că femeile care consumă cafea prezintă un risc mai redus pentru boli cardiovasculare. Iar alte studii arată că cei care consumă cafea în mod frecvent prezintă un risc cu 20% mai scăzut pentru atac cerebral.

Ne lungește viața

Având în vedere că această substanță ne ține departe de multe boli, este logic să afirmăm că ne ajută și să trăim mai mult. De altfel, sunt și studii care arată că cei care beau cafea prezintă un risc mai redus de deces. Două studii ample arată un risc mai scăzut cu 20% în cazul bărbaților și 26% în cazul femeilor. Ambele studii au fost realizate pe categoria de vârstă cuprinsă între 18 și 24 de ani.

O sursa bună de antioxidanți

Cafeaua poate fi o bună sursă de antioxidanți, chiar mai bună decât unele fructe și legume. Mai mult decât atât, se poate spune că este una dintre cele mai sănătoase băuturi de pe planetă.

Distribuie acest articol
error

Search

+