Ghimbirul – 7 motive pentru a-l consuma

Ghimbirul – 7 motive pentru a-l consuma

Ajuns în bucătăriile noastre tocmai din Asia, ghimbirul se remarcă prin gustul iute, dar și prin beneficiile sale pentru sănătate. De altfel, este folosit în mod tradițional ca remediu pentru a trata greața, problemele digestive sau inflamațiile. Însă cât din ceea ce se știe despre ghimbir la nivel empiric a fost confirmat de știință? Cum te poate ajuta ghimbirul să ai o viață sănătoasă? Continuă să citești articolul ca să afli!

Ce trebuie să știi despre ghimbir

  • Este o plantă originară din Asia de Sud-Est, al cărui rizom se folosește pe post de condiment, dar și ca remediu natural.
  • Gustul său aromat și iute dă savoare rețetelor asiatice, fie că este proaspăt sau sub formă de pudră. Există dulciuri, băuturi și suplimente alimentare pe bază de ghimbir.
  • Se înrudește cu alte mirodenii exotice, ca turmeric, cardamom și galangal.
  • Reprezintă o sursă bună de antioxidanți.

De ce să consumi ghimbir? Iată 7 motive:

  1. Este eficient pentru a trata greața

Multe dintre proprietățile ghimbirului se datorează compusului numit gingerol. Acesta este cunoscut pentru capacitatea sa de a îmbunătăți motilitatea gastrică, adică trecerea alimentelor prin corp, și suprimarea spasmelor musculare, ceea ce poate ajuta la liniștirea stomacului și reducerea senzațiilor de greață și vomă.

Ghimbirul poate ajuta în special femeile însărcinate să diminueze grețurile matinale, după cum au arătat mai multe studii, care au ajuns la concluzia că ghimbirul nu a avut efecte adverse, ca arsuri la stomac, somnolență, sau alte riscuri pentru viitoarele mame. Femeile însărcinate care au luat capsule cu ghimbir pentru mai multe zile la rând au avut mai puține episoade de greață decât femeile care au primit placebo.

Alte cercetări indică faptul că ghimbirul poate ameliora greața după chimioterapie sau în cazul diferitelor operații. O doză zilnică de 1500 mg de extract de ghimbir a diminuat simptomele de greață ale pacienților, potrivit unei metaanalize din 2011.

  1. Reduce inflamația

Ghimbirul acționează ca antiinflamator datorită proprietăților sale antioxidante. Un exces de radicali liberi poate provoca inflamații în corp, care reprezintă răspunsul imunitar natural al organismului la elemente străine dăunătoare. Inflamațiile cronice afectează celulele corpului și pot duce la dureri cronice, cum ar fi artrita.

Un studiu din 20021, efectuat pe pacienți cu osteoartrită la genunchi, a arătat că 63% dintre cei care au luat extract de ghimbir de două ori pe zi, timp de 6 săptămâni, au remarcat o reducere a durerii cauzată de inflamație, în comparație cu 50% din grupul de control.

  1. Contribuie la tratarea indigestiei 

Ghimbirul stimulează enzimele digestive responsabile pentru mișcarea rapidă a bolului alimentar prin corp, ceea ce previne gazele și disconfortul abdominal. De exemplu, într-o cercetare din 2008, persoanele care au luat 3 capsule de 1200 mg de ghimbir au avut un proces mai rapid de golire a stomacului, prin care bolul alimentar trece în intestinul mic.

Ghimbirul pare să aibă efecte benefice și asupra enzimelor tripsină și lipază pancreatică, importante pentru digestie. În plus, el poate stimula mișcarea la nivelul tractului digestiv, astfel că ameliorează sau previne constipația.

  1. Scade riscul de infecții

Gingerolul poate reduce riscul de infecții, inhibând dezvoltarea mai multor tipuri de bacterii, printre care bacteriile orale, implicate în apariția unor afecțiuni ca gingivită și parodontită, arată cercetările. Ghimbirul proaspăt poate fi eficient și împotriva virusulului sincițial respirator (RSV), o cauză des întâlnită a infecțiilor respiratorii.

  1. Ar putea diminua riscul de cancer

Ghimbirul este o sursă foarte bună de antioxidanți, astfel că reduce diferite tipuri de stres oxidativ. Acesta apare când în corp se adună prea mulți radicali liberi, adică substanțe toxice produse de metabolism și alți factori. Dacă organismul nu elimină eficient radicalii liberi, crește riscul de apariție a unor boli, inclusiv cancer.

Un studiu realizat pe persoane cu risc de a dezvolta cancer colorectal a demonstrat că participanții care au consumat 2g de ghimbir timp de 28 de zile au avut mai puține schimbări negative la nivelul țesutului sănătos din colon. Totuși, un alt studiu efectuat cu participanți cu risc ridicat de a face cancer colorectal nu a ajuns la aceleași concluzii.

Există dovezi că ghimbirul ar putea fi eficient și împotriva altor cancere gastrointestinale, ca pancreatic sau de ficat, precum și împotriva cancerului de sân și ovarian, însă în general este nevoie de mai multe studii în acest sens.

  1. Ar putea fi benefic în lupta cu diabetul

Printre propritățile recent studiate ale ghimbirului se numără cele anti-diabetice. Pacienții cu diabet tip 2 care au primit 2g de pudră de ghimbir pe zi au avut glicemia cu 12% mai scăzută, arată un studiu. De asemenea, a fost substanțial îmbunătățit nivelul hemoglobinei glicozilate (HbA1c), aceasta fiind un indicator pe termen lung al glicemiei din sânge. HbA1c s-a redus cu 10% pe o perioadă de 12 săptămâni. O metaanaliză din 2019 a concluzionat de asemenea că ghimbirul a redus semnificativ nivelul de HbA1c la persoanele cu diabet tip 2, însă nu a găsit vreun efect asupra glicemiei pe nemâncate. Rezultatele sunt impresionante, însă trebuie să fie confirmate de studii mai mari înainte de alte recomandări.

  1. Este foarte gustos

E un argument subiectiv, pentru care nu dăm date științifice :), însă ghimbirul dă o aromă specială mâncărurilor, sosurilor și băuturilor, în special celor de inspirație asiatică (tikka masala, curry, masala chai etc.). Folosind condimente diverse în mâncărurile preparate acasă vei elimina monotonia și te vei bucura de gusturi diverse. Condimentele pot substitui cu succes ca gust un conținut prea mare de sare sau zahăr, despre care se știe că în cantități mari, consumate frecvent, sunt nocive.

Cum să consumi ghimbirul

În general, se recomandă ghimbirul consumat crud, pentru a-și păstra mai bine proprietățile, iar o alternativă este sub formă de pudră. Poate fi integrat și în preparate gătite la foc sau în băuturi, ca de exemplu:

  • Ceai: Adaugă câteva felii de ghimbir proaspăt în apă fierbinte și lasă-le la infuzat circa 10 minute. Poți servi apoi ceaiul cu miere și lămâie.
  • Sosuri și supe creme: Taie fin ghimbirul proaspăt sau folosește pudră de ghimbir. Se potrivește bine cu supa de morcovi sau dovleac.
  • Smoothies: Pune în blender o bucățică de ghimbir proaspăt, alături de fructe, legume, verdețuri, alte condimente.
  • Biscuiți și prăjituri: Folosește pudra de ghimbir alături de condimente ca scorțișoară, nucșoară, cardamom și cuișoare pentru o aromă de turtă dulce.

Concluzii

Deși ghimbirul este cunoscut ca având numeroase beneficii pentru sănătate, iar unele dintre acestea au fost dovedite prin studii științifice, cercetătorii atrag atenția că sunt necesare investigații la scară mai largă pentru a stabili cu exactitate proprietățile curative ale acestei plante. Noi îți recomandăm să-l incluzi în alimentație pentru calitățile antioxidante și să profiți de aroma sa pentru a da gust mâncărurilor.

 


Surse: healthline.com, medicalnewstoday.com, insider.com

Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe